Å høre til



Hva betyr det egentlig, å være norsk? Mange forbinder det nok med 17.mai, bunader, skiturer og nisser. Kulturarven blir da også tatt godt vare på i Norge. Samtidig har samfunnet blitt mer internasjonalisert i de senere årene. Mangfoldet har blitt større.




Alle trenger å føle seg hjemme. For dem som måtte flykte fra hjemlandet sitt, er det nok helt spesielt å få muligheten til en ny start på et trygt sted. Selv om det innebærer omstilling. Det er viktig å tilpasse seg det norske samfunnet dersom man ikke vil stå utenfor.




Jeg var så heldig at jeg fikk lov til å vokse opp under trygge forhold, i en kultur som er relativt lik den norske. For mange år siden kom jeg hit, ikke fordi jeg måtte, men av egen fri vilje. Nå har jeg familie her og føler meg hjemme. Hele mitt voksne liv har jeg bodd og arbeidet her, fått barn og venner, et nettverk som bærer meg. Derfor føltes det riktig og godt for meg å motta statsborgerbrevet mitt i går.




Arbeidskollegene overrasket meg med å pynte kontoret mitt med Nasjonalsangen og norske flagg. Gjett om jeg ble glad!


Kommentarer

  1. Så gode, hyggelige kollegaer, som vet å makrere når noe som er viktig for deg skjer.
    Nydelige bilder du har tatt, og flott tekst. Ønsker deg en fin torsdag.

    SvarSlett
  2. Gratulerer som norsk statsborger! :)

    Fine bilder! Jeg er veldig glad i de gamle utskjæringene/treskurden som fortsatt er bevart.

    SvarSlett
  3. Grattis med norsk stasborgerskap!

    SvarSlett
  4. Gratulerer Sylke! Nå er du heilnorsk og dessuten er du jo så super i norsk at jeg er målløs!
    Når jeg skriver tekster tenker jeg ofte på deg! Vi har jo samme gave :-)
    Det var godt at du landet i Norge og at jeg ble kjent med deg!
    Lykke til, min norske venn!

    SvarSlett
  5. Så flott, gratulerer som norsk statsborger.
    Flotte bilder!
    Ønsker deg en fin helg :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg