Harmoni


Som du kanskje vet, holder jeg jevnlig på med Chi-Kung-øvelser der jeg går gjennom en del av sekvensen som blir kalt "Tai Chi Shibashi". I et tidligere innlegg har jeg skrevet litt mer om det.

De forskjellige øvelsene har navn som gjerne forbindes med naturen. Men kjært barn har mange navn, og slik er det også her. Da jeg lærte øvelsene på Vardesenteret, fant vi til dels nye oversettelser for noen av øvelsene.

Jeg har en liten brosjyre med oversikt over øvelsene (på engelsk). Titlene er positivt ladet og inspirerer til gode tanker. Jeg fikk lyst til å fundere litt over titlene med bilder og tekst. Dette er det første innlegget om temaet.

Harmoni

Ordet harmoni utløser positive assosiasjoner hos meg: ønsket om å komme overens med meg selv og andre, leve i fred, uten krangling eller konflikter. 

Det er godt å kunne legge bort tankene, og bare være til. Da kjenner jeg at jeg puster, og at musklene i kroppen gradvis slapper av. Å hvile er viktig i et liv som ofte er preget av smerter, ufred og stridigheter, stress og mas.

Ta deg noen minutter der du kjenner roen gjennomstrømme deg - i harmoni.

Kommentarer

  1. Fin blogg du har,
    Finnes ingen sted, hvor harmoni passer bedre enn når man sitter og kikker utover vann, slik som på bildet ditt her.
    I harmoni, med seg selv
    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  2. Blir rolig bare av å lese innlegget ditt, jeg! God ord som gjør noe med sjelen og roen.
    Vakkert vannbilde. Det gjør Stifinneren og jeg når vi er på tur: søker ofte mot et vann (eller sjøen). Vann har en egen ro.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Nydelig Sylke!!
    Og så godt det var å se et slikt sommerlig bilde.
    Du har så rett og avslapping er så viktig - takk for all inspirasjon - og du riktig god hvile:))
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  4. Nydelig bilde og et flott innlegg. det er vel det vi lengter etter ; harmoni. synes bildet illustrerte det på en perfekt måte.

    Ønsker deg en fiiin kveld !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  5. Vakkert Sylke..
    Fekk bok om pusteteknikk med søstra mi til Jul..
    Ho utdanna seg til Kreftsjukepleiar etter vi miste mamma for 10 år sidan..
    Ho meinar eg må lære puste med magen og vere bevisst korleis eg pustar..
    Harmoni- for eit godt ord!

    SvarSlett
  6. Bildet over oser av harmoni. Ikke bare fordi det er vann, men på grunn av de runde formene i vannkanten, tror jeg. Interessant dette. Finnes det litteratur om emnet? Rolige bevegelser gir vel rolig pust, kunne visst behøve det, jeg.

    SvarSlett
  7. Takk for inspirerende innlegg.
    Nydelige ord, som du vakkert illustrerer med bildet. Hverdagen er hektisk, og jeg tror det kan være bra for ens eget velbefinnende å stoppe opp i blant, og trekke pusten.
    Herlig med slike øvelser som gir ro og harmoni.

    Gleder meg til fortsettelsen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  8. Nydelig bilde og et flott innlegg.
    Du har så rett.Du har så rett.
    Å kunne finne roen å klare å slappe av er viktig.Ikke alltid jeg klarer det men jeg prøver å få en time som er bare min.
    Pustingen er jeg veldig obs på. lærte tidlig å være rolig når det står på som værst.slik unngår jeg hyperventilering.
    Ha en fin dag
    Klem

    SvarSlett
  9. Takk for påminnelsen. Jeg er alt for lite flink til å finne pusterom i hverdagen. Fint bilde du viser også.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg