Julepyramide


Jeg tenkte jeg skulle si noen ord om min julepyramide fra forrige innlegg.  Den er laget av tre, og det er en gammel tysk tradisjon. Pyramiden beveger seg rundt når lysene i de fire holderne blir tent. Hos meg står den uten lys, over panelovnen, og hver gang ovnen slår seg på, får stjernesangerne fart på seg. Jeg kjøpte pyramiden da jeg studerte - det er lenge siden :)

Jeg fant en video av en julepyramide som ligner på den jeg har, men med andre figurer. Det finnes også julepyramider i flere etasjer. Denne videoen viser flere forskjellige typer.

Bilder av julepyramider kan du se her eller her.

Det er også mulig å bygge den selv - en blogger forteller litt om prosessen.


Kommentarer

  1. Så mykje flottare en den eg har som er i messingfarga metall med engler som spelar trompet. Eit sant strev å sette den opp - tynn og vaglete som den er. Men den gir eit nostalgisk minne frå ein barndom:-))

    SvarSlett
  2. Så fint med varige ting skåret ut i tre.

    SvarSlett
  3. Artig å se at det finnes flere pyramider i Norge! Vi har en på tre etasjer, kjøpt i Seifen for ca. 10 år siden. Mannen min har tyske aner, men det ligger langt tilbake i tid. På ønskelisten står en stor schwibboge med mange lys. Det få bli en gang vi er på Tysklandstur!

    SvarSlett
  4. Hei Sylke!
    Så fin denne var, ja, vi så endel slike da vi var i Kiel for en liten stund siden, på julemarkedet der! Høres skummelt ut med levende lys og treverk, så din metode hørtes tryggere ut!

    Bildet ditt i headeren er nydelig!

    Ønsker deg en fin 3. advent-helg!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  5. Ja den likte jeg så godt! Og sannelig har du henvisninger til hvor man kan få fatt på en :) - eller lage den selv, noe jeg tror blir litt i overkant snekkervirksomhet for meg ;)
    Jeg har så fine minner ifbm slike pyramider, dog din er nå utrolig mye flottere enn den mine minner er knyttet til :) Må du ha en vidunderlig helg Sylke!
    Klem Lokki

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg