Resteløper og pompadur


Restene etter denne og denne quilten har blitt til en løper, 15 x 44 inch stor. Hver blokk måler i ferdig størrelse 3 3/4 inch. Selve blokken heter "Contrary Wife", og det finnes flere beskrivelser på nettet om hvordan den skal sys.

Her er noen eksempler:
12 inch
9 inch
6 inch


Alle de små kvadratene i blokkene mine ble klipt til 1 3/4 inch store. Det var fordi jeg brukte allerede ferdigsydde HST-kvadrater (det er kvadratene som består av to sammensydde trekanter), og det var det største målet jeg kunne kutte. Jeg sydde en lys og en mørk blokk av hver type, halvparten med HST-kvadrater i rosa og halvparten i blått. Det ble i alt 48 kvadrater.


Her ser du quiltingen litt bedre. Først quiltet jeg vann- og loddrett i noen av kvadratene (med overtransportøren), etterpå buer (med frihåndsfoten). Det gir en blomstereffekt på de midterste kvadratene.


Og så sydde jeg en pompadur etter mønster av Lise Bergene ("Lappegaver", side 27) av retrostoffer jeg har fått i gave. Her presenteres den i finværet :)


Aus Resten von diesem und diesem Quilt habe ich einen Läufer genäht, 15 x 44 Inch gross. Jeder meiner Blöcke misst fertig 3 3/4 Inch. 

Der Quiltblock heisst "Contrary Wife", und im Internett findet man mehrere Beschreibungen dafür.

Hier einige Beispiele:
12 Inch
9 Inch
6 Inch

Ich habe je einen hellen und einen dunklen Block von jedem Typ genäht (je mit hellblauen und rosa Dreiecken), insgesamt 48 Quadrate. Die kleinen Quadrate in meinen Blöcken sind alle auf 1 3/4 Inch zugeschnitten.

Quilting: erst waage- und senkrecht im Nahtschatten, dann runde Linien, die in der Mitte ein Blumenmuster ergeben.

Das Täschchen ist nach einem Muster von Lise Bergene aus dem norwegischen Buch "Lappegaver" genäht.

Kommentarer

  1. Der Läufer ist klasse, wie die Quilts übrigens auch. Der Block ist sehr interessant. Gut zum Resteverwerten. Danke für die Tipps.
    Du hast auch wunderbar gequiltet. Ich brauche dringend neue Tischdecken und vor allem Läufer. Ich glaube, ich muß den mal auf meine Liste setzen.
    Liebe Grüße
    Iris

    SvarSlett
  2. Kjempefin løper. Masse fine farger i den

    SvarSlett
  3. Smukt håndarbejde. Jeg er vild med farverne i løberen.

    SvarSlett
  4. Ooooo så fin löpare du har sytt och quiltningen är supersnygg. Din pompadur är som en frisk fläkt med strålande färger!

    SvarSlett
  5. For noen vakre syarbeider du viser oss. Sikkert mange timers arbeide bak dette. Pompaduren av retrostoffer var såååå søt :)

    SvarSlett
  6. Så flott løpar i restestoff, og ein herleg pompadour :)

    SvarSlett
  7. Kjempefin løper:) Lenge siden jeg har vært innom .. mye nytt og fint du har laget:)

    SvarSlett
  8. Så fine ting, der kommer fra din hånd.

    SvarSlett
  9. Jag blev mycket förtjust i Din fina lilla pompadur!

    Dollandesign

    SvarSlett
  10. Resteløperen ble nydelig, og så falt jeg helt for pompaduren din! Fine stoffer og glade farger. :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg