Porsangervotten på nye veier og eventyrvott


Herrevott: Da jeg var i Finnmark, kjøpte jeg flere småhefter med diagrammer til votter. Vottene her er strikket med utgangspunkt i disse. Mønsterdiagrammet på bildet er fra heftet “Porsangervotten”, utgitt av Porsanger husflidslag i 2000. Jeg har brukt mønster nr.8 som utgangspunkt (den originale votten ble strikket av Nanna Guttorm).
Heftet inneholder en grunnoppskrift til votter. Men det er mer et utkast der maskeantallet og høyden må tilpasses etter mønsteret. Dette er fint når man vil eksperimentere med teknikken, og det har jeg gjort :)
Votten ble tovet for hånd etterpå, det gir en god og myk vott. Jeg brukte grønnsåpe og byttet mellom varmt og kaldt vann. Siste skyllevann fikk tilsatt en skvett eddik. Votten passet perfekt til mannen min (øverste bilde). Se mer informasjon om maskeantall og annet på Ravelry: "Porsangervotten på nye veier" (logg deg inn for å lese).

Jeg har gjort følgende endringer i forhold til originalbeskrivelsen:
  • brukt andre farger
  • strikket en stripe i begynnelsen av vrangborden
  • brukt strukturstrikk i øvre del
Damevott - mer på Ravelry her. Jeg har kalt den "Porsangervotten på jentetur". Utgangspunktet for mønsteret er det samme som for herrevotten, med mønster nr.8 som grunnlag. Men nå har jeg utarbeidet et modell som passer for mine hender og gjort enda flere endringer, bl.a. strikket tommelkile (ikke beskrevet i heftet). Dessuten er mønsteret kuttet litt i høyden.
 



Neste bildet viser herre- og damevott ved siden av hverandre. Her ser man forskjellene veldig godt, og hvordan votten med tommelkile sitter lavere på hånden enn den uten kile.

 

Jeg har også begynt på en vott fra boken "Eventyrvotter". Mer om boken finner du på bloggen til vottelauget. Vottelauget har nå en samstrikk, og du kan lese mer og bli med her. Jeg har valgt "Nattergalen" og bruker fargene rødt og mørkerødt, grått og naturhvitt og litt gult. På bildet ser det ut som skygge, men det er faktisk fargenyansene du ser her. Det gir litt ekstra liv til votten. Mønsteret er veldig godt å strikke, jeg koser meg!



Deutsche Kurzübersetzung: Die ersten Bilder, oben: Handschuhe aus einem norwegischen Heft, von mir verändert und angepasst. Die Grundform ist in Nordnorwegen gebäuchlich. 
Unten: Handschuhe aus dem norwegischen Buch "Eventyrstrikk".

Kommentarer

  1. Hvor er de smukke, de vanter du har strikket.

    SvarSlett
  2. Har beundret vottene dine på Ravelry en stund. Porsangervottene er virkelig lekre! Og nattergalen blir flott. Masse fint i den boken.

    Teller på knappene om jeg også må strikke noen votter. Egentlig er flere i familien "svartelistet", fordi de roter vottene bort raskere enn jeg rekker å strikke. Så da har de blitt henvist til å kjøpe nye på Nille, hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du strikker noen votter, du også, så kan jeg se hva du lager :) Skjønner at du lar familiemedlemmer kjøpe votter på Nille... Men det kan jo være moro å strikke votter likevel!

      Slett
  3. Mye lekker vottestrikk! Det er jo heller ikke så lenge før vottesesongen er her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Janne :) Jeg synes det allerede har blitt litt skarpere i luften, så høsten nærmer seg nok...

      Slett
  4. Nydelige votter du har strikket! Bildet med herre- og damevott sammen viste hvor ulike de ble, selv med små endringer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Birgitte! Jeg synes det er spennende å se hvordan små endringer påvirker formen. Det gir muligheter for tilpasning til forskjellige hender!

      Slett
  5. Å, så fine votter! jeg har også hengt meg på Vottelauget sin samstrikk. Det er gøy :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Bente! Blir spennende å se hva du strikker :)

      Slett
  6. Kjempefine votter. Likte godt de hvite. De røde er det nok masse jobbings med. Ikke noe for meg, men fine var de.
    klemz

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Du hadde nok klart å strikke de røde også :) Men det er jo veldig behagelig med votter som ikke har mønster hele veien. De røde blir nok heller unntaket hos meg ;)

      Slett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg